Cum am invatat sa vorbesc "retelistica"...

Ati asistat vreodata la discutiile acelea intre doi IT-isti care obisnuiesc sa insereze frecvent comenzi de programare in dialogul lor? Va simteati pe dinafara, asa e? Nici nu aveati cum, intre atatea "fisiere executabile", comenzi de programare "C++" si "syntax errors" pe care reuseati sa le prindeti din zbor... Ei bine, cam asa m-am simtit si eu zilele trecute...stati sa vedeti.
Prietena mea, care se mutase recent intr-un apartament cochet de la marginea Bucurestiului (cine te-a pus sa te muti acolo, la "Cuca Macaii"???!!!???), m-a rugat sa merg intr-o dupa amiaza pana la ea sa ii montez un router wireless.


- Poti sa vii pe la mine sa imi pui si mie un router? M-am saturat sa stau cu firul de la net bagat in laptop...


Nu puteam. Nu ma pricepeam, mai bine spus. Mai aveam pe deasupra si ceva de facut la birou, Dar nu puteam nici sa-i spun ca nu puteam. Intelegeti voi...femeile, deh...

- Desigur!

A inchis bucuroasa si mi-a spus ca ma asteapta in maxim jumatate de ora pentru ca dorea sa imi faca o surpriza. Acum puteam...vedeti voi, nu rezist la surprize si cadouri!
Am lasat treaba de la birou nefacuta, m-am urcat repede in masina si intr-un sfert de ora eram la ea. Mi-a deschis. S-a uitat la mine mirata cand am luat-o in brate si am pupat-o...

- Pai nu ai gasit router?

WTF??? Uitasem ca nu si-ar lua singura niciun cablu de retea, daramite... Inventeaza, repede, ceva!

- Am dat comanda si merg sa il iau in 30 de minute, dar pana atunci am zis sa vin la tine sa imi arati surpriza!

- Pai nu pot sa-ti arat surpriza pana nu imi pui router! N-am cum!

- Bineee...hai ca fug la magazin, cred ca au adus routerul din depozit pana acum....

- A! Si cere-le si un cablu din ala sa legam laptopul la televizor!

Laptopul? Mai functiona?

- Bine!

Am plecat. Deci, router wireless si cablu de "legat laptopul la televizor". Bun... Caut pe net "router wireless" si gasesc un magazin aproape de "Cuca Macaii", ca sa nu bat Bucurestiul in lung si in lat la ora aia. Ajung in 20 de minute, timp in care m-a sunat prietena de 20 de ori sa ma intrebe de ce nu am ajuns inca la magazin (pentru ca nu am elicopter pentru traficul asta de cosmar!!!) si cat mai trebuie sa ma astepte singura acasa si...

- Buna ziua, va putem ajuta cu ceva?

- Da, as dori sa cumpar un router wireless. 


- Desigur - cautati vreun model anume?


- Unul simplu, pentru un apartament...

- Doriti un model de router dual band? Functioneaza atat in frecventa de 2.4 cat si in cea de 5 Ghz. E mai performant si eficient in special cand exista interferente cu alte gadgeturi precum telefoane mobile, dispozitive bluetooth...

- Nu, am zis eu, gandindu-ma ca tipul vrea sa imi ia pe router cat nu face... Dati-mi unul simplu! E suficient!

Dual band, mi-am zis eu in gand...am avut eu odata un telefon dual band chinezesc si numai probleme mi-a facut... Am luat routerul si cand sa ies pe usa magazinului mi-am amintit si de "cablul de legat laptopul la televizor"

- Cablu  aveti?

- Da. Depinde ce fel de cablu. Pentru ce va trebuie?

- Dati-mi un cablu simplu, de "legat laptopul la televizor va rog"...

Parca a schitat un zambet? Nooo...!!!

- Deci, doriti un cablu HDMI. Vreti sa fie un cablu HDMI la HDMI sau DVI la HDMI?

- Primul.

De care a zis ca e primul? HDMI la HDMI? Cred ca de asta trebuia...parea ceva dual band... Nu voiam sa imi tina iar predica aia cu dual band-ul...daca ajunsesera astia sa fabrice si cabluri HDMI in banda dubla? Cand gandeam asta mi-a sunat din nou telefonul.

- Mai ajungi azi?

- Da, zic, a trebuit sa aduca routerul din depozit...

In 20 de minute eram la ea si incercam sa montez mai intai routerul si apoi sa fac legatura intre televizor si laptop...

- Te descurci?

Nu. Nu ma descurcam deloc. Gasisem intr-un final unde sa conectez cablul de la internet in routerul wireless, dar imi era cvasi-imposibil sa setez totul corespunzator - pentru un motiv sau altul routerul nu functiona.

- Da, mai am de facut unele setari...nu e asa simplu pe cat pare...

Daca ar fi stiut ea ce setari ma pricepeam eu sa fac...

- Pana faci setarile ies si eu sa cumpar paine ca nu mai avem. Ma intorc imediat!

Ce bine! Puteam sa sun un prieten! Stiam eu un it-ist din asta, progrmator, expert in retelistica, ma rog, all-in-one, ceva pe-acolo. Call Vlad!

- Auzi, Vladut? Zi-mi si mie ce sa fac, ca am luat un router pentru Adriana si nu functioneaza!

- Ba, tu stii al catalea esti care ma suna pentru prostii din astea? Invatati, frate, sa traiti in secolul XXI ca nu mai suntem pe vremea lui Vlad Tepes de mult!

Acu' mi-am amintit de ce i se spunea "Tepes"...

- Ha, ha, ce tare esti! (ce ti-as sparge capul!) Deci, cum o rezolv?

- Ce router ai luat?

- Un router simplu. 

- Nu e router dual band?

- Nu stiu, e router din ala cu o antena, ca e pentru apartament de trei camere, nu sta intr-un hangar...

- Nu are treaba cu numarul de antene. N-are treaba nici cu numarul de camere. Ba, cand va aud...

Ii citesc modelul de pe carcasa.

- Fraier esti. E model single band.  Dual Band ar fi eliminat foarte mult interferentele cu alte dispozitive. Sa vezi ce semnal o sa ai cand te vei conecta cu 3 dispozitive diferite...sau vei avea in camera unde te conectezi tu doua dispozitive care comunica prin bluetooth...te vad eu cum alergi dupa semnal prin bucatarie sau prin dormitor..si dupa ce-l prinzi, mai alergi o tura, ca el fuge sa scape de tine!

- Haide, ba, Vladut, te-am sunat sa-mi tii predici sau sa ma ajuti?

- Modifica tipul de conexiune uan cu dinamicaipi! Sigur e de la asta...

Sa modific ce cu ce?? Uan? Ca in...ONE?

- Uan? Ca in "one inainte de two"?

- WAN, da, W - A - N! Da nu ca in "inainte de two" ci ca in "Winettou"! WAN: Winettou - Ana - Nicolae! WAN. Modifica in setarea WAN tipul de conexiune si bifeaza "Dynamic IP!"

- Da, ma, stiu, mi-am dat seama ce zici!

- Ti-ai dat seama o ... Hai, zi-mi daca merge si lasa-ma ca am treaba.

Mergea!

- Gata, merge, multam fain! Dau o bere!

- 7!

- Ei, dau una nu 7, zic eu razand...

- Da, am inteles! Eu iti spun ca ai ajuns la 7 cu berile pe care mi le tot dai de cand ne stim!

Se facusera 7? Cand dracu'??? Le numara!!!

Bun! Acu' ca mergea conexiunea la net, sa facem un test... Functiona perfect! Evrika!

- Cine?

Se intorsese Adriana...

- Cine e Evrika?

Nu era nimeni, dar era geloasa si pe exclamatia lui Arhimede pentru ca ii suna ei a nume de fata... :-)

- Am rezolvat! Gata, ai net! Ia vezi cum functioneaza!

Functiona perfect...mai putin pe balcon! Nu "ajungea" semnalul!

- Nu avem semnal pe balcon!

- Ei, cat stam pe balcon?

Stateam, ce-i drept...in special cand ne beam cafeaua dimineata sau cand ne uitam cu orele la stele noaptea...sau cand navigam pe internet ore in sir "la aer". Big problem! Cum se chema aia, dual band? Oare trebuia sa iau cu doua antene? Da' parca zicea Vlad ca n-are legatura... Da' alea cu trei antene oare se cheama tri-band? Ce tampenie asta cu band-ul...

- Ai legat si laptopul la televizor?

- Nu, am pus  mai intai routerul in functiune. Sunt niste setari mai complicate si a trebuit sa il programez!

Daca ar fi stiut ea nivelul meu de programare la acel moment, se apuca ea de "programat" mai bine in locul meu...

Am trecut la "legat laptopul de televizor". Aici trebuia sa fie totul simplu - cablu HDMI (check!), port HDMI televizor (check!), port HDMI laptop (oops!). Ceva nu era in regula... Nu gaseam unde sa bag cablul HDMI in laptopul Adrianei...

- Auzi, Adriana? Unde ai tu loc aici la laptop pentru cablul asta? Nu gasesc...

- Eu de unde sa stiu? Nu ai luat tu cablul?

Ba eu il luasem. Si inca il luasem dual band, nu? Ca doar spusese HDMI la HDMI!

- Eu intru sa fac un dus. Poate termini de instalat si tu sa iti fac in sfarsit surpriza la care ma gandeam...

- Desigur!

Call Vlad...

- Vladut!

- Ce mai vrei, ma?

- Ba, vreau sa leg laptopul la televizor si nu gasesc unde sa bag un capat al cablului la laptop...

- Ce cablu ai luat? Cablu HDMI la HDMI sau cablu DVI la HDMI?

- Cablu dual band, zic eu, mandru ca am dedus cum e cu banda dubla la cablu...

- Cataline, nu exista cablu dual band. Adevarat, unele transmit si semnal audio si video, dar esti primul pe care il aud cu expresia asta. Auzi la el, cablu dual band! Hahahaha!

- HDMI la HDMI zic. Dual...

- Nu e dual. Ma rog. N-are treaba. Zi-mi ce laptop are Adriana.

Ii zic. Zice:

- La modelul ala nu o sa gasesti port HDMI decat daca ii faci tu unul acum cu bormasina! Iti trebuie un cablul DVI la HDMI si un cablu audio separat, ca DVI nu trimite semnal audio. Sau, daca ti-e mila de cei 10 lei de i-ai dat pe cablul ala, ia-i un laptop nou cu port HDMI!

Ii ardea de glume. Deci, tre' sa alerg repede sa iau un cablu din asta DVI la HDMI...plus cablu audio separat.

- Semnal ai cu routerul ala?

- Rupe, zic...

- In balcon ai?

Nu aveam...

- Full!!!

Se prinde...

- Ai pe dracu' sa te ia de cap sec!

Nu aveam capul sec, dar chiar nu ma pricepeam la retelistica asta. Tac... Se prinde ca m-am suparat, imi zice:

- Auzi, frate?

Auzeam...

- Intra si tu pe site la www.conectica.ro si vezi acolo routere cate vrei. Iti recomand unul dual band, TP Link Archer C9, super si nu mai ai probleme cu netul, daca ai un abonament bun la net. Gasesti tot pe site-ul Conectica si cabluri DVI la HDMI si adaptoare HDMI,  ai tot ce iti trebuie tie...sau ia-ti un laptop de generatie mai noua, ce sa zic...

Conectica... Ia sa vad. Dau peste magazinul lor online. Faceau 10 ani de activitate (multi inainte!) si cu ocazia asta, intre 15 si 30 Octombrie organizau "Saptamanile retelisticii" si aveau promotii mari.





Din momentul in care am dat peste site-ul si am comandat produsele nu m-am mai putut opri din documentat. Am aflat fel de fel de informatii si fel de fel de lucruri noi si interesante in legatura cu modul in care standardul wireless AC de pilda, este cel mai avansat standard din domeniu pentru routere wireless si orice dispozitiv avand acest standard iti ofera cel mai puternic si mai clar semnal pentru orice gadget mobil; am mai aflat si ca un simplu adaptor HDMI iti poate imbunatati calitatea mediului de business, reusind sa coecteze, de pilda, un dispozitiv cu interfata HDMI, cum ar fi un blu-ray player, cu o camera video sau cu un monitor sau proiector.
 Acum abia astept sa imi impresionez sefii cu "descoperirile mele"... A! Si pe Vladut, sa ii zic vreo doua in "retelistica"...!!!

P.S. Azi dimineata am instalat noul router si cablul DVI la HDMI. Bineinteles, asteptam surpriza pe care mi-o promisese prietena mea. Sunteti curiosi? Asa am fost si eu pana am aflat ca isi descarcase "de pe net" toate episoadele din "Inima salbatica"... Acu' ca are si net bun si cablu corespunzator, abia asteapta sa vedem impreuna telenovela ei preferata. E ceva cu unu' "Alehandro" sau "Huan" sau cam asa ceva, ca nu stiu boaba de spaniola. Da' poate cu ocazia asta invat si spaniola, doar am invatat pana si "retelistica", nu?

Nota: Acest articol a fost scris (in doua zile!) pentru proba Conectica a competitiei Super-Blog 2016. Romanian Blogging va recomanda sa apelati fiecare la cate un "Vladut" pe care il stiti sau sa imi scrieti chiar mie atunci cand vreti sa va "legati laptopul la tv", ca acu' stiu cum se face. Sau, ia apucati-va voi mai bine sa va documentati singuri de pe site-ul Conectica, la fel ca mine, ca doar n-o sa ma apuc acum va dau sfaturi gratis pe beri virtuale cum face Vladut! Sa nu va prind ca ma sunati!!!

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Transformă-ți grădina într-o oază de relaxare cu Biano!

O zi din viata unei stampile datiere (sceneta in trei acte)